ملتقي عطر المحبة ابداع وثقافة وفن
اهلا اهلا اهلا اهلا
لقد سعدنا بقدومك الينا
اتمنا لك ان تفيد وتستفيد وتجد كل ماهو مفيد
وان تقضي اجمل الاوقات معنا
فمرحبا بك في بيت عطر المحبة وفي انتظار مشاركاتك الجميلة





 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخولاستمع واستمتع لايات الله بصوت القارىء الذى تريد

استمتعوو واستمعو للقرأأأأأأأأاان الكريم بالضغط على صوره الطفل هدانا الله واياكم

نعلن نحن اسره بيت عطر المحببه عن وجود ايميل خاص بالمنتدى لمحادثه المدير ابعت رساله على الايميل التالى nody.2007@yahoo.com

تشكر ادارة المنتدي كل اسرتنا الجميلة لتعاونهم ومجهودهم الرائع والملحوظ دومتم معنا دائما اسرة واحدة


شاطر | 
 

 موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
hanan
مشرفة
مشرفة
avatar

انثى
عدد الرسائــل : 500
العمـــــــــــر : 31

مُساهمةموضوع: موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة   السبت مايو 15, 2010 12:23 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]





انا الان اطرح موضوع للنقاش

هناك

من يقول ان الحب قد يكون من طرف واحد

وهناك

اخرين يقولون ليس هناك شئ اسمه حب من طرف واحد


الحقيقة


ان جمال الحب وحلاوته ان يكون متبادل والا فليس هو بحب


فالحب

معناه ان هناك شخصان تلاقت مشاعرهما عند نقطة واحدة وان قلبيهما خفقا معا وتلامست اوتار
قلبيهما عند نقطة الحب الجميل


واذا احب طرف دون الاخر

فهو اعجاب وليس حب من طرف واحد ولو كان حبه صادق من الاعماق لاستطاع ان يصل بحبه لقلب حبيبه

اما اذا لم يصل الى الطرف الاخر

فمن المسحيل ان يكون حب
ولا يستحق ان يحمل اسما معانى الوجود
الحب


فما رأيكم يا اصدقائي


وبعد الرد ارجو التعليق على الصورة
لانها تحمل معانى كثير
وهذا هو الحب

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Nody
المدير العام
المدير العام
avatar

انثى
عدد الرسائــل : 1540
العمـــــــــــر : 217
المــــــــــزاج : رومانسي

مُساهمةموضوع: رد: موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة   الثلاثاء يونيو 01, 2010 9:53 am

موووووووووضوع جميل حنونتي
تسلم الايادي يا قمرررررري

نتناقش بقا
من أجمل اللحظات التي تحفر في ذاكرة كل منا
هي اللحظة التي تسمع أو تقول فيها كلمة "بحبك" لأول مرة
وقتها ينبض القلب نبضات سريعة ويحمر الوجه من شدة الخجل
وهناك المزيد من الأعراض خاصة لو كان الشعور متبادل والرد إيجابي
ولكل منا طريقته الخاصة في التعبير عن حبه
وهناك من يحب ولا يعرف كيف يعبر عن حبة بسبب خجله!
الحب بجميع انواعة مشاعر جميله
من غير الحب صعب الانسان انو يعيش
والاجمل انو يكون حب متبادل
بس سعات صعب انك تقدري تعبري بمشاعرك لحد بتحبية
ساعتها يكون حبك ليكي وبس
ودا نوع من الحب موجود بنا
حب من طرف واحد أكيد حب صعب
بس اسمو حب منقدرش ننكر انو حب جوانا

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

موضوعك راااااااااااااائع يا قمري
silent


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hanan
مشرفة
مشرفة
avatar

انثى
عدد الرسائــل : 500
العمـــــــــــر : 31

مُساهمةموضوع: رد: موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة   الخميس يونيو 03, 2010 11:26 am

احترم رئيك

وليكى كل التقدير

بس انتى قولتلى الحب مشاعر متيادلة

ازى متبادلة ومش موجود الشخص اللى ممكن اتبادل معاة مشاعرى

الحب عنصر مشترك

بين اتنين

اما اذا كان من طرف واحد

انا اصنفة اعجاب

ولا يقبل اى معنى اخر

نورتى يا فرحتى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
tarek
المدير العام
المدير العام


ذكر
عدد الرسائــل : 17
العمـــــــــــر : 32

مُساهمةموضوع: رد: موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة   الجمعة يونيو 04, 2010 11:18 pm

الســـــلام عليـكــــــم
اهلا بكل بيت عطر المحبه
لفت نظري الموضوع فحبيت أرد
حنان انتي سألتي ياتري حب الطرف الواحد موجود ولا مش موجود
انا اظن ان الاختلاف مش ففكرة وجوده من عدمه
الفكره فالتسميه
يعني لو قلنا انه موجود فعلا فالفكره هنا ياتري الموجود دا اسمه ايه
اعجاب او او او
رأيي الشخصي هو أقرب لفارس الاحلام
بمعني زي مااي بنت مثلا بترسم واحد زي مابتتمني بدون حدود بدون ضوابط بدون قيود
لانه مجرد فكره فخيالها هي حره تشكلها زي ماتحب
نفس الموضوع حب الطرف الواحد بردو خيال
بس الفرق انه خيال واقعي
بمعني ان البنت ممكن تشوف حد وتعجب بيه وتحبه وهو ميعرفش
بس الفكره فانها بتشوف بس اوجه الجمال الي فيه مبتشوفش اي حاجه وحشه
لانه بعيد هي مش عارفاه
تخيلي كدا لو اتعرفوا ببعض مع الوقت اكيد اوجه الاعجاب دي هتتغير وتقل وتتبدل من ردود الافعال
لانه وهما بعيد هي بتشوفه مش بحقيقته لا هي بتشوفه زي ماهي عاوزه تشوفه
ولانه بعيد مش قادره توصله دايما بتشوف مزاياه بتزيد وتكبر وتتعاظم لانه زي ماقلت دا بيزيد ويكبر بشكل اساسي فالخيال
اتمني تكون فكرتي وصلت
ومكونش طولت فكلامي

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hanan
مشرفة
مشرفة
avatar

انثى
عدد الرسائــل : 500
العمـــــــــــر : 31

مُساهمةموضوع: رد: موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة   السبت يونيو 05, 2010 10:12 pm

مع احترامى الكبير لكلامك

ولو انى اعرف ان اللى بيحب حد

بيشوفة حلو من بعيد ومن قريب

واذا تغير الحب او الاعجاب بعد ما بيقربو يبقى دا مش حب

وانا اعتبرة اعجاب لبعض الموصفات اللى اتمنى انها تكون فى شريك حياتى

وليس حب بالمعنى اللى يعرفة كل الناس

استحالة تتغير مشاعرة تجاة اللى بيحبة مهما حصل

حتى اذا بعدوا عن بعض يظل الحب قائم

وانا لا اقتنع ابدا بهذا الحب اقصد الحب من طرف واحد

لان الحب كلمة من حرفين

مينغعش تكون لشخص واحد

وزى المثل اللى بيقول

القفة ام ودنين يشلوها اتنين

والحب كدا

حرفين

لشخصين

نورت الموضوع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sinbad
عضو جديد
عضو جديد
avatar

ذكر
عدد الرسائــل : 67
العمـــــــــــر : 45

مُساهمةموضوع: رد: موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة   الأحد يونيو 06, 2010 12:22 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
===============
اول احب احيى الاخت حنان على الموضوع الجميل والنقاش الهادف
وانا لى رائ شخصى مش عارف ان كان صح ولا غلط بس انا على قناعه بيه
ان الحب حب مهما كلن حتى لو كان من طرف واحد يكفى ان الانسان بيكون عندة
شعور جميل اتجاهه شخص اخر واساس الحب مش ليه مقابل يعنى انا بحب فلانة مش منتظر منها انها تحبنى
بس عليا انى ابحث ايه هيه الصفات لى خليتنى اعجب بيها او احبها
ويكون دافع للنجاح والتقدم لان الحب مش مجرد كلمة من حرفين هوه شعور جميل يدفع لتحدى الصعاب
مهما كانت ولو كانت مجرد كلمة فقط كلنا نتكلم كلام فى الهؤاء لا يحرك ساكن
وشكرة لكى اخت حنان اتمنا لكى مزيد من التوفيق والنجاح

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
tarek
المدير العام
المدير العام


ذكر
عدد الرسائــل : 17
العمـــــــــــر : 32

مُساهمةموضوع: رد: موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة   الأحد يونيو 06, 2010 6:47 pm

تمام كدا انا معاكي
منا قلت ان الفكره فالتمسيه نفسها
انا كنت اقصد ان الحب دا بييجي من خلال معرفه وقرب وتعامل
مش شخص تخيلنه من بعيد
يعني الحب من طرف واحد دا مبيوصلش انه يبقي حب
هو مجرد امنيه لحب بشكل معين او لشخص معين
اظن اننا مش مختلفين فالفكره العامه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Nody
المدير العام
المدير العام
avatar

انثى
عدد الرسائــل : 1540
العمـــــــــــر : 217
المــــــــــزاج : رومانسي

مُساهمةموضوع: رد: موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة   الأحد يونيو 06, 2010 8:01 pm

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
ارائكم بجد جميله وطريقة الحوار راااائعه
بس انا لسة عند رائي ان الحب من طرف واحد
نوع من انواع الحب موجود بنا
حب من طرف واحد أكيد حب صعب
بس اسمو حب منقدرش ننكر انو حب جوانا

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة][ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
balak2002
مشرف
مشرف
avatar

ذكر
عدد الرسائــل : 432
العمـــــــــــر : 38

مُساهمةموضوع: رد: موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة   الإثنين يونيو 07, 2010 6:40 am

اول موضوع جميل ويستحق النقاش


اولا الحب دح دح والهجر كخ كخ شوية هزار


الحب يا جماعة شي ما يقدرش الانسان يتحكم فية ودة مش رائي دة رايكم انتم كمان


في حد غصبك على الحب لا طبعا والحب اشكال كتيرة وانتم عارفينها طبعا



من حب البلد الى الام والزوجة والرسول ....الخ ومن باين من كلامك ان الحب اللي بتكلمو فية


حب الزوجة او العشيق او العاشقة يا جماعة انا مريت بتجربة مش حد تاني يعني حصلتلي


انت كنت بحب وحدة من 11 سنة يعني من ايام الدراسة من الجامعة وتخرجنا من الجامعة

وتغربت اشتغلت والاهم من كدة ما كنش في وسائل اتصال يعني


نبقاء 6و7 شهور ما نعرفش شي على بعض بس الحب هو اللي بيوصلنا واحساسنا هو اللي بيوصل اشواقنا


ممكن الكل هنا عارف نهاية القصة دي واللي يعرف ايهاب balak2002

يعني اللي بدي اقولو ان الحب يبني قصور ويهد قصور

واللي عندة حبيب وبيحبة ما يفرطش فية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hema_chem
المشرف العام
المشرف العام
avatar

ذكر
عدد الرسائــل : 1122
العمـــــــــــر : 33

مُساهمةموضوع: رد: موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة   الإثنين يونيو 07, 2010 8:55 pm

انا مكنتش حابب اشارك فى الموضوع ده بصراحه لانه بيجى على الجرح
بس اللى انا متاكد منه انه فعلا مفيش حاجه اسمها حب من طرف واحد ممكن يكون اعجاب او احترام او تمنى الحب
لكن حب لا لانه ببساطه لازم هينتهى نهايه حزينه اولا
ثانيا الحب لو مش لقى اهتمام متبادل ومشاعر وحب متبادلين ولقيت من الطرف التانى عدم اهتمام اكيد الحب(او الاعجاب بمعنى اصح) ده هيموت شويه شويه
ثالثا حب قبل ما يكون اعجاب بالجمال والشكل بيكون تفاهم وود متبادلين بيكون مشاعر واحاسيس متبادله من طرفين لانى ببساطه لو بحب واحد وهو بيكرهنى او هو مش حاسس بيا يبقى ده غباء
ده رأى البسيط
شكرا حنان على الموضوع الرائع


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hanan
مشرفة
مشرفة
avatar

انثى
عدد الرسائــل : 500
العمـــــــــــر : 31

مُساهمةموضوع: رد: موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة   الثلاثاء يونيو 08, 2010 8:42 pm

الله الله الله

اهو دا الكلام ولا بلاش

الله ينور عليك بلاك ويفتحها عليك هيما

بجد انا سعيدة جدا بهذة الاراء

وعندك حق بلاك

اللى يلاقى الحب ميفرضش فية

لانة من الصعب انك تلاقى حب

عشان كدا اللى يلاقية يتمسك بية

واللى يسيبة يبقى حبيبة او حببتة خسارة فية

واكيد اللى يغدر بية هتلف الايام ويتغدر بية

وبجد هيما نورت الموضوع

واخيرا رديت

انا اذا كنت اعرف ان ردك هيكون كدا

كنت الحيت عليك ترد من بدرى

سلم يداكم يا شباب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
توتة
مشرفة
مشرفة
avatar

انثى
عدد الرسائــل : 201
العمـــــــــــر : 22
المــــــــــزاج : مبسوطة

مُساهمةموضوع: رد: موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة   الأحد يونيو 13, 2010 8:16 pm

تسلم ايدك
بجد حلو قوى .وكلام جميييييييييل.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hanan
مشرفة
مشرفة
avatar

انثى
عدد الرسائــل : 500
العمـــــــــــر : 31

مُساهمةموضوع: رد: موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة   الأحد يونيو 13, 2010 8:27 pm

تسلمى حبيبت قلبى

نورتى الموضوع توتة

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
موضوع هام للمناقشة وارجو المشاركة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
ملتقي عطر المحبة ابداع وثقافة وفن :: 
ملتقي عطر المحبة الثقافي
 :: الحوارات الجاده
-
انتقل الى: